Blog Archives

Did A Trump Operative Taint Canadian Election With Foreign Interference?

October 17, 2019

By @MsAmyMacPherson

 

With so many dirty tricks at play in this federal election, voters are bewildered and confused about what is true, what is false, and how to find their way through this modern campaign dystopia to cast a ballot with any confidence. Anyone could become overwhelmed if they sifted through the material for fact checking, because parties have been dishonest, candidates have amplified a constant onslaught of disinformation, and the corporate media has availed itself to advancing partisan interests instead of journalizing these events without bias. The Canadian public is fed-up and pushed to the brink of distrust due to these dubious behaviours and their complaints have fallen of deaf ears, because the press corps is also downplaying these concerns with a cut-and-paste response that ‘it’s not state-level interference‘.

 

But Free The Press Canada couldn’t accept these blind-faith excuses and embarked on an investigation to illuminate the power structures behind the corrosive forces that are undermining the electorate’s belief in our democratic institutions. This is a global problem for Western democracies and Canada would be naive to think it was insulated from the rise of autocratic populism, or the many dangerous tactics it uses to taint elections, that are frequently connected to foreign interference.

 

This research began with a theory that it was possible for bad actors to sabotage Canadian voters. What we didn’t expect to find was that an infamous Republican operative, already indicted in the United States, has his fingerprints all over the current debauchery in Canada. We’re now at a point that Prime Minister Justin Trudeau has to wear a bullet-proof vest to give campaign speeches and this is not indicative of the Canada we’ve ever known. The public is becoming distressed that our collective identity morphed into a violent alter ego, but Free The Press Canada will show how this perception was manufactured by the same populist kingpin that helped install Donald Trump in the White House.

 

The Buffalo Chronicle

 

Much ado has been made about the Buffalo Chronicle and its barrage of inflammatory articles that have directly impacted this Canadian election. Buffalo is located in Western New York and the website is run by a fellow named Matthew Ricchiazzi. The Canadian media has attempted to warn voters that it’s a source of fake news and to stop sharing Ricchiazzi’s propaganda on social media, because every time he releases a new hit-piece it spreads through Facebook and Twitter like wildfire (original / archive).

 

His work has been described as partially true, mostly false, and usually predicated on the mainstream news by lifting snippets that were already published by reputable journalists. He stands accused of contorting facts with a wild partisan imagination, that’s regularly aimed at destroying the Liberal Party of Canada. But Ricchiazzi has also been minimized by Canadian political operatives as ‘just one guy‘ to whom our libel laws wouldn’t apply as an outspoken American reporter (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Twitter (original / archive)

 

Even the chief political correspondent for Global News diminished the Buffalo Chronicle as something that wasn’t real, adding sentiments like there was ‘nothing to see here‘ as another one of those big ole nothingburgers.

 

Story continues below…

Source: Twitter (original / archive)

 

Others with significant political agendas retort that it doesn’t matter if the content is only 10 percent true, because the Buffalo Chronicle serves their purpose to torpedo the current government. It appears that hatred for the Liberals by vengeant Conservative actors is a good enough reason to throw Canada’s legal and ethical standards out with the proverbial bathwater.

 

Story continues below…

Source: Twitter (original / archive)

 

At this rate the majority of Canadians would believe that the Buffalo Chronicle wasn’t a big deal, or a threat to the electoral process. The journalists who attack Ricchiazzi’s credibility also make the mistake of diminishing his character as little more than a failed municipal wannabe, with some kind of axe to grind that no one’s been able to identify (original / archive).

 

The most capable coverage to date has come from Adrienne Arsenault at CBC News, in a segment that scoured Western New York for Matthew Ricchiazzi to question him about the Buffalo Chronicle in person. Unfortunately the entire program wasn’t included in the website article and it ended without an interview due to Ricchiazzi’s unreasonable demands to portray him. Instead the piece was filled with comments from a Buffalo lawyer, Alan Bedenko, who claimed he wasn’t aware of Ricchiazzi’s motivation to produce the controversial content despite knowing him. At the very least, Arsenault was able to confirm that the business address for the Buffalo Chronicle doesn’t exist (original only, as CBC prevents its site from being archived).

 

Matthew Ricchiazzi is consistently described as a one-man operation with the odd beef against Canada. Journalists on both sides of the border failed their due diligence and framed him as a lone wolf that no one should waste their time on, dispatching the advice that ignoring him is the best course of action (save and except CBC News).

 

They were, however, wrong… deeply wrong. All the checks and balances that Canadians believed would protect them have abdicated that responsibility, one after the other. Elections Canada doesn’t have the same investigative powers as the RCMP and the federal police can only be activated by complaints after a crime has been committed. They’re not in the business of resolving the administration of elections before anyone has voted and they shouldn’t police journalists as a regular function. The government attempted to establish an election integrity panel, but even that is staffed by five bureaucrats who arguably present a challenging conflict of interest. Notwithstanding everyone’s good intentions, it’s just not possible for five people to police the entire internet and country for evidence foreign interference (original only).

 

This is where the network breaks down, because every branch of the democratic system relies on the media to inform its institutions. In a previous investigation, Free The Press Canada reported several failures of the domestic press and blatant signs of partisan meddling that arose from the blackface scandal in Time magazine (original / archive). So if the Canadian media is fraught with ethical breaches that are void of due diligence, how can it be the body to educate Canada’s legal and bureaucratic audience?

 

Who Is Matt Ricchiazzi, Really?

 

Depending who you speak with or what day of the week you inquire, Matthew Ricchiazzi is a man of many faces, even unto himself. During election cycles whether Canadian or American, he’s the ‘publisher’ of the Buffalo Chronicle. When the scrutiny is less intense he becomes a journalist at the same outfit, but his LinkedIn profile neglects to mention either of these endeavours.

 

Ricchiazzi is a graduate of Cornell University; the same establishment that produced Anna Kambhumpaty and the audaciously misrepresented exposé about the Canadian prime minister in Time magazine (original / archive). Mr. Ricchiazzi appears to have earned a Master of Business Administration (MBA) and on one occasion he claims to hold a degree in architecture. But his LinkedIn account disputes the second assertion and corrects this casual misrepresentation to a Bachelor of Science in Urban and Regional Planning. Although the two disciplines are semi-related, a planner isn’t qualified to be an architect and an architect couldn’t double as a planner (original / archive). There doesn’t seem to be a good reason for embellishing Ricchiazzi’s skill set, because he is thoroughly qualified in his field(s) without the need to lie about the ilk of his education.

 

Story continues below…

Source: LinkedIn (original only)

 

It seems as though Matthew Ricchiazzi is also struggling with his identity, because on some occasions he’s a proud Italian American and on others he claims affiliation with the Cayuga Nation, the Seneca Nation, and the Mohawk Nation further north in Canada.

 

Story continues below…

Source: WNY Media & Wayback Machine (archive only)

 

Ricchiazzi claims to have been employed by the Seneca Nation and involved with the tribe’s gaming business, but when an incident occurred at that casino involving a Republican senator, Seneca officials denied knowing Ricchiazzi. It was described as a dizzying affair because Ricchiazzi worked on the senator’s campaign to get him elected and he is a registered Republican, but when this opportunity presented itself Ricchiazzi attempted to extort the senator according to the local news.

 

Story continues below…

Source: LinkedIn (original only)

 

Story continues below…

Source: The Buffalo Record (original / archive)

 

Story continues below…

Source: The Buffalo Record (original / archive)

 

At first Ricchiazzi fabricated an allegation that Senator Grisanti uttered a racial epithet against the Seneca Nation, but he followed up in personal messages with the same senator by encouraging him to sue the Seneca casino for perpetrating an assault on the Republican and his family (original / archive). The details about this sordid affair are messy, but one fact that shines through is that Ricchiazzi was playing both sides against each other for his personal financial benefit.

 

This brash young man had attempted to secure payment of $20,000 USD per month, to defend the senator against his own allegations that weren’t supported by Seneca tribal officials. He defended the alleged extortion by explaining the fee was the going rate for his expertise in public relations and reputation management. (original / archive). In any event, no criminal charges were laid because this incident resulted in bad press for both the casino and the government, with neither party wishing to escalate the mysterious confrontation that placed Ricchiazzi at the centre of this chaos (1. original / archive, 2. original / archive, 3. video).

 

Story continues below…

Source: The Buffalo Record (original / archive)

 

Ricchiazzi’s exploitative approach toward the Seneca Nation didn’t stop after the casino altercation. He also claimed to be employed by the tribe’s construction division and took credit for slashing their operating budget while installing a new chief executive.

 

Story continues below…

Source: LinkedIn (original only)

 

Meanwhile this illusive grifter published in the Buffalo Chronicle to register his disapproval with the Seneca Nation for investing in a grand construction project involving the casino property. He attributes this viewpoint to an anonymous ‘local developer’ who happens to own commercial property nearby (original / archive). As Free The Press Canada continues to reveal these details, the source speaking through Ricchiazzi should become apparent. But this story constitutes the first mention of a billionaire from Manhattan, as this investigation begins to migrate toward President Trump’s domain and due north toward Canada. At this juncture, Ricchiazzi shows his hand by taking his complaint to Twitter and lobbying the Mayor of Niagara Falls, NY against his former purported Indigenous employer (original / archive).

 

Regarding politics and identity, Matthew Ricchiazzi wasn’t raised on an Indigenous reserve. He grew up in Buffalo, NY and he emphasizes that urban history without mentioning a word about his ethnic heritage during a long-shot bid for the mayor’s office (original / archive). He was disqualified from running due to issues with his residency and the failure to vote over an extended period. Ricchiazzi was noted as switching his political affiliation from Democrat to Republican at the time Barack Obama was running for president (original / archive).

 

Buzzfeed News is another source that took issue with Ricchiazzi’s inconsistent behaviour, but it also downplayed his rants in the Buffalo Chronicle as a localized anti-gay matter between a disgruntled municipal agitator and a Republican senator. (original / archive). Ricchiazzi produced an excessively homophobic mailer as a threat to Grisanti because the latter changed his stance at the last minute and voted in favour of gay marriage. The young operative saw this as a clarion call to save the Republican Party from itself (original / archive). This dust-up produced enough controversy to catch the attention of senior writers at Politico as well (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Queerty (original / archive)

 

Despite this outward appearance of breaking ranks with Senator Grisanti over the gay marriage issue, Matthew Ricchiazzi continued to support the Republican and subsequently came out as a bi-sexual. It’s hard to imagine what would cause Ricchiazzi to attack LGBTQ2 equality if he requires this acceptance to reconcile his own identity (original / archive).

 

Story continues below…

Source: The Buffalo Record (original / archive)

 

Ricchiazzi’s Leap To Canada

 

By June 2018, Matthew Ricchiazzi began to take aim at Canada. He joined forces with the Tea Party faction within the GOP, encouraging President Trump to block ratification of the USMCA trade deal. Ricchiazzi argued that Mexicans are corrupt and therefore they don’t deserve access to the American market. He theorizes that Canada has been financially successful and therefore Americans deserve a piece of our domestic banking industry. He further divines that withholding the trade deal from Canada until we bow to these banking provisions will result in flipping key border states to support the Republican Party. Ricchiazzi asserts that forcing Canada into full integration with the U.S. financial industry will secure Republican control of the senate for at least the next decade (original / archive).

 

Then in January 2019, Ricchiazzi resumed pressure on the Canadian government. This time he falsified information regarding Senator Chuck Schumer, pretending to have access to the Democrat Senate Minority Leader, as a Tea Party operative that uses the Buffalo Chronicle to advance alt-right causes. He didn’t see the irony in claiming to represent Indigenous voices with a faction that harbours significant racism and has historically opposed the rights of Indigenous peoples. But off he went, trying to sell propaganda that the Democrats were planning to block ratification of the USMCA if it didn’t include language to identify Indigenous trade as protected and separate from the negotiations with Canada (original / archive).

 

Ricchiazzi then tweeted this false flag warning to Prime Minster Justin Trudeau, Global Affairs Minister Chrystia Freeland, First Nations in British Columbia, and a handful of mainstream media outlets (original / archive). Of note, he did not think to include the AFN or Indigenous Affairs ministers, indicating he doesn’t know the difference between treaties and unceded territorial claims. Furthermore, National Chief Perry Bellegarde was consulted on the USMCA and he approved of this trade deal as the most inclusive agreement for Indigenous peoples in First Nations’ history. Bellegarde penned his own statement in Macleans magazine that incidentally refutes Ricchiazzi’s Tea Party declaration, before the Buffalo Chronicle plotted to exploit Indigenous tribes across all of North America. If Ricchiazzi truly cared about their interests, he would have sought their input before attempting to (mis)represent them (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Twitter (original / archive)

 

But Matthew Ricchiazzi is an unrelenting individual and the next development will help to define his disposition as well as agenda. In June 2019, he followed up with a divisive entry about the Mohawk Nation in Ohsweken, Ontario. The Six Nations of the Grand River are part of the Haudenosaunee Confederacy (people of the longhouse, Iroquois, Mohawk, Seneca, Cayuga, Oneida, Onondaga, Tuscarora) and they have a Six Nations Elected Council (SNEC, band council) that liaises with the hereditary chiefs of the Haudenosaunee Confederacy Chiefs Council (HCCC), to govern this Indigenous reserve. This arrangement blends the past way through birthright (tribal) with the new way through democracy (colonial), but due to the elected council’s power to manage band finances, this relationship is sometimes delicate to manage. To both parties’ credit, they are in the habit of consulting and negotiating through tribal sticking points.

 

The Buffalo Chronicle sought to inflame that relationship by exacerbating the tension and asserting the elected council is a criminal entity. It accuses the elected leadership and administrative managers of defrauding the people out of 90 percent of the territory they’re owed. It says that compensation is worth billions of dollars and mismanagement has resulted in no reliable supply of clean drinking water (original / archive).

 

Ricchiazzi goes on to inform readers the government is supposed to compensate both the hereditary chiefs and the elected council for development projects like the Niagara Region hydro corridor. This infrastructure project is in the process of being upgraded to deliver more power from Niagara Falls to Toronto. But the Buffalo Chronicle mixes part truth with an incredible fabrication, that the band council agreed to pay $13 million in exchange for a 25 percent stake in the transmission line, meaning the people were fleeced by their negotiator. Ricchiazzi makes a point of noting that Matt Jamieson was in charge of the deal and claims he didn’t have the authority to decide on behalf of the Haudenosaunee. The article mentions his father, Ron Jamieson, who was a Bank of Montreal executive that created Aboriginal banking. The Buffalo Chronicle then deduces the son is in a conflict of interest to represent the Mohawk Nation, in its explanation of this fraud allegation (original / archive).

 

Free The Press Canada warns readers these details are central to foreign interference in the current federal election. This is not reported for semantic reasons and we are trying to be respectful of Indigenous peoples as we navigate these important details. The information provided in this section is key to resolving the purpose of dubious foreign actors.

 

Continuing, the Buffalo Chronicle combines this complaint with the report of a protest initiated by the Haudenosaunee Confederacy Chiefs Council to terminate the Six Nations Elected Council permanently, due to the reassertion of hereditary rights over an elected democracy. Ricchiazzi characterizes the standoff as the next Standing Rock and floats that protesters will continue to flood the reserve all summer long, in an election year (referring to the federal government). The entire portrayal is predicated on that hydro issue (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Twitter (original / archive)

 

A Google reverse image search located the original photo that was used by Ricchiazzi to tell his story. The TorStar chain covered that protest, but it was actually about the Indigenous Rights Framework and the hereditary chiefs’ demand that elected council reject the proposed legislation (original / archive).

 

The truth of the matter is that both sides met to negotiate on the fourth day of protest and there was evidence of misinformation among the hereditary chiefs because the elected council had already rejected the government’s proposed framework. They were on the same side of this issue.

 

Story continues below…

Source: Hamilton Spectator (original / archive)

 

When that situation didn’t produce the next Standing Rock, Ricchiazzi followed up with another article the next month. This time the Buffalo Chronicle claimed a court injunction sought by Hydro One had sparked unrest at the same reserve. It also offered more defined allegations of fraud against the band’s economic development manager, Matt Jamieson, by adding illegal cannabis to the mix (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Buffalo Chronicle (original / archive)

 

The claims portrayed by Ricchiazzi on behalf of the hereditary chiefs were even more fantastical in the second example. He wrongfully asserts, based on the misinterpretation of his purported Cayuga heritage, that American Indians and their companies can’t be sued or prosecuted for crimes by the colonial government, because they are sovereign kings of their own nations. He portrays tribes on the Canadian side of the border as lacking this diplomatic immunity that is inherent, in his mind, to all Indigenous peoples in North America.

 

The next bit of propaganda requires more untangling, as Ricchiazzi characterizes the injunction sought by Hydro One as a criminal pursuit against the Iroquois people and attempt to steal their land, by the power company and Ontario government. He encourages the hereditary chiefs to commence roadway blockades and frames the elected band council as Indian agents of the federal government (original / archive).

 

In a leap of curious logic, Ricchiazzi maintains the purpose of this energy project is to benefit the private businesses of Matt Jamieson’s family members, as if increasing the provincial power load and modernizing that infrastructure would be done to help a single family prosper.

 

Free The Press Canada reiterates these details are key to revealing the American interests and Trump operative behind foreign interference in the federal election. This situation is not confined to the Haudenosaunee, the Province of Ontario, the Niagara Region, or Greater Toronto Area, but the reasons and ways this group was manipulated are integral to understanding the unprecedented severity of hostile action undertaken against Canada.

 

This publication goes on to raise the issue of eminent domain and supports hereditary chiefs in reclaiming land from Niagara Falls, to Haldimand, to Port Dover, that control all access and economic activity for the interior Great Lakes region (original / archive).

 

Ricchiazzi then forwarded this political play to the attention of Warren Kinsella, Andrew Coyne, Christie Blatchford, and Robert Fife from the Canadian media establishment.

 

Story continues below…

Source: Twitter (original / archive)

 

It bears mention that some of these reporters were implicated by Free The Press Canada in a previous investigation regarding the Time magazine exposé against Justin Trudeau (original / archive).

 

Free The Press Canada was able to conduct another reverse image search and found the photo of Matt Jamieson used by Ricchiazzi originated from a gala where he received an award for running one the most successful Indigenous businesses in the country. The economic model used by Six Nations reinvests all the profits in these Iroquois communities, paying for several social and infrastructure projects (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Hamilton Spectator (original / archive)

 

Regarding the injunction pursued by Hydro One, the truth can be found in a CBC News article. The company sought permission to resume work on the energy corridor that was blocked by the Haudenosaunee Confederacy Chiefs Council. Although that much resembles what the Buffalo Chronicle reported, the rest of the story differs tremendously (original / archive).

 

The lawsuit was filed as a measure of last resort because the Six Nations Elected Council and Hydro One were asking the hereditary chiefs to return to the negotiating table. The original deal proposed a 45 percent stake in the Niagara transmission lines for affected Indigenous reserves (unlike the 25 percent stake reported by the Buffalo Chronicle), but the Haudenosaunee Confederacy wanted an extra payment and ownership in the line for hereditary leaders that would not be shared with the residents of the Six Nations. It was deemed a bad faith request and Hydro One, with Six Nations of the Grand River, were more than willing to mediate an agreement that didn’t resemble a kickback for an exclusionary group of blood relatives.

 

The elected band council took the position that it wasn’t proper for the hereditary chiefs to pursue a land claims argument through Hydro One, when it’s the federal government’s domain in an ongoing process to resolve the treaty – not a private company’s business to overstep. They also felt it wasn’t right for Hydro One to be tasked with resolving disputes about the superiority of hereditary leadership versus elected Indigenous governments. Despite that deep contention, Six Nations of the Grand River reiterated their intention to resolve these leadership challenges with the Haudenosaunee Confederacy and the Iroquois people internally.

 

Six Nations added that the decision to enter an agreement with Hydro One was determined through an open, transparent, and democratic process that engaged in consultation with the community. During the injunction proceeding, hereditary chiefs also conceded they’re willing to negotiate and only objected to Hydro One’s ‘colonist and patriarchal’ character (original / archive).

 

In summary of this dispute, the elected council circulated a newsletter that itemized what it accomplished during its mandate. It achieved the elimination of hydro delivery fees for every First Nation resident living on reserve. It brought forward a proposal in conjunction with Hydro One and the Government of Ontario that would compensate Six Nations with no less than $46 million dollars for participating in the energy corridor. It also acquired equity ownership as a shareholder in Hydro One, worth up to $750 million over 25 years (PDF only, opens in browser and not an automatic download).

 

The newsletter also demonstrates what the economic development branch, led by Matt Jamieson, helped contribute to the community. There are several improvements such as a water treatment plant, water main expansion, a fire and ambulance building, two new fire trucks, a convention centre, a 95-unit housing development, a stake in wind and solar installations, recreational facilities, as well as 80 public works projects in a single year that generated numerous high paying jobs. This Six Nations’ newsletter refuted false allegations published by Ricchiazzi, especially as they pertain to clean water.

 

Free The Press Canada noticed that Matthew Ricchiazzi claimed to work for Six Nations of the Grand River but was unable to confirm that employment with the elected band council. It’s noteworthy that his LinkedIn profile placed him as third in command, with the identical job duties that belong to Matt Jamieson – the very person the Buffalo Chronicle is attempting to undermine as illegitimate (original only).

 

Story continues below…

Source: LinkedIn (original only)

 

Later in the same month and during the federal pre-writ period, the Buffalo Chronicle assailed Mark Hill to interfere with his ability to run for the Six Nations elected band council. He was attacked due to his uncle’s position as an executive of a successful Indigenous tobacco company. Ricchiazzi exerted pressure for the Iroquois to stop complying with federal taxation and withhold those proceeds from the colonial government by refusing to acknowledge its authority over health and fiscal regulations. He was pushing for the Mohawk reserve to come in direct conflict with the law in an attempt to overthrow it and the government itself. He attempted to saddle Mark Hill’s family with the duty to establish Indigenous sovereignty against the whole of government, because he felt the Hills could produce enough money through their cigarette sales to replace the transfers from Indigenous Affairs that constitute the operating budget for the reserve. It goes without saying that Ricchiazzi fails to grasp those transfers come from an Indigenous trust that metes out their own savings (original / archive).

 

Ultimately the Buffalo Chronicle proposed if the largest tribal group in Canada relinquished its own assets (held in trust by the government) that they could each become self-sustaining countries that are instead funded by the Hill family and cigarette sales. Ricchiazzi suggested that every bit of that prosperity was owed to the hereditary chiefs because these Indigenous businesses operate on ‘their’ land. In this regard, the Buffalo Chronicle painted the Haudenosaunee Confederacy as a type of Indigenous mafia that was owed by all of its people if they didn’t ascend to royal leadership through a particular family bloodline (original / archive).

 

The same report then follows that not only are Indigenous businesses defrauding the Confederacy by failing to forward all profits to hereditary leaders, but they’re somehow stealing 300 megawatts of electricity from the tribal elders as well. Ricchiazzi obsesses about these 300 megawatts in multiple entries without explaining the logic and torques that argument to reflect poorly on Justin Trudeau and the Liberal plan for reconciliation, at the behest of Conservative Premier Doug Ford.

 

Story continues below…

Source: Buffalo Chronicle (original / archive)

 

In a final curious leap, Matthew Ricchiazzi closes the piece by suggesting the Hill family is responsible for hiring “lobbyists and political operatives” to take down the federal government, because they have enough money from the profit of cigarette sales to assert the sovereignty of the Haudenosaunee Confederacy on its behalf – albeit against the interests of Indigenous families that ascribe to elected tribal leadership that is required to be transparent and accountable to the community. The Buffalo Chronicle ends by encouraging the hereditary chiefs to assert eminent domain over Indigenous businesses on its land and evict them altogether. In other words, obey the royal leadership or leave and assimilate with the Caucasian population.

 

Free The Press Canada is not attributing this threat of cultural violence to the Haudenosaunee Confederacy. It recognizes challenging issues between the hereditary and elected leadership, but appreciates their intention to coexist and co-manage this Six Nations reserve. We are tasked with outlining the agenda and methods of American Tea Party operatives to depict how and why they’ve focused on inflaming this particular relationship. The aforementioned suggestions belong to these Americans, who do not view the Iroquois people as equals and we regret the need to voice these hurtful tactics.

 

To understand the Buffalo Chronicle’s purpose with these disputes requires going back in time two years prior. In 2017 Matthew Ricchiazzi attempted a hostile takeover of the Maid of the Mist tour boat line by asserting his own claim to the Haudenosaunee Confederacy and eminent domain over the Great Lakes and Niagara River via the State of New York. In a nutshell, Ricchiazzi put forward the legal argument that all the waterways between the United States and Canada are owned and controlled by Aboriginal title.

 

He is not a lawyer and this argument had never been made in either country, but he sought to assemble a team of “Indian ivy-league lawyers” to pursue his claim, with the end goal of acquiring the Maid of the Mist business tax free. Ricchiazzi cites the Treaty of Canandaigua as providing ownership of those waters and he believes a Trump-era Republican Supreme Court will grant his wishes. From there he intends to assert those powers over Canada (original / archive).

 

The Buffalo Chronicle published 11 stories about the Mohawk Nation in Ohsweken, Ontario from March 2017 to July 2019 (original / archive). All claimed to represent the view of the Haudenosaunee Hereditary Chiefs to sow division with the band council and everyone living on the Grand River reserve. No sources for this propaganda were ever named.

 

Matthew Ricchiazzi is an Italian American who is engaging in self-indigenization for the purpose of reaping power from treaty agreements through a process of exploitation. Although Free The Press Canada respects Indigenous peoples discovering their identity and reclamation of rights, Ricchiazzi’s business partner has spent decades fighting to end Indigenous rights with immense racism toward the Iroquois people. That partnership can’t be reconciled with Ricchiazzi’s purported goals and discovery of his powerful backers will make this hypocrisy clear.

 

Enter Frank Parlato & Roger Stone

 

Matthew Ricchiazzi’s main partner is Frank Parlato Jr., a New York developer who made his fortune the same way Donald Trump’s father did. He gentrified properties in Buffalo and exploited government-backed mortgages through the U.S. Department of Housing and Urban Development (HUD). Parlato Sr. was audited due to a 23 percent foreclosure rate on the properties flipped and sold by him and his son, Frank Parlato Jr. In 1998 the family was accused of taking advantage of poor people, then collecting the payout from government for their bad debts (original / archive). This is the same behaviour that led to the more recent American meltdown of the financial market that the country is still recovering from.

 

This also accounts for Parlato Jr.’s disdain for Democrat Governor of New York Andrew Cuomo, and Bill de Blasio who is the Democrat Mayor of New York City and a former candidate in the race to select a leader to run for the Office of President. Back in 1998, the two were involved in the case against the Parlato family regarding abuse of the HUD program. Cuomo was the Secretary of HUD and de Blasio was his executive assistant. They addressed Parlato Jr. specifically in an OpEd that’s still published in The Buffalo News. They explained Parlato was welcome to appeal the ruling against his real estate venture, but that Cuomo was committed to reducing fraud in the housing development program (original / archive).

 

By 2008 Frank Parlato (Jr.) was the owner of One Niagara, the welcome centre across the U.S. border as soon as drivers exit the Rainbow Bridge. He obtained the property through a foreclosure due to a foreign investor who didn’t complete an ambitious project and instead left a trail of exorbitant back taxes. It was in a shambles when Parlato took possession and he built it with his own money into the landmark is today. Now the building boasts the only panoramic view of the Niagara Peninsula from the American side.

 

Story continues below…

Source: Niagara Falls, NY directory (original only)

 

But this building would give rise to Parlato’s extreme and longstanding abhorrence of the Seneca Nation. He initiated political and community campaigns against his Indigenous neighbour, that owned and ran the tax free casino that Matthew Ricchiazzi attempted to undermine, as mentioned earlier (original / archive)

 

Story continues below…

Source: The Buffalo News (original / archive)

 

Parlato was also competing with State Parks for the lucrative parking market at the Niagara Falls border. He was locked in a bitter battle with the Senecas and the government, and he attempted to have both of his immediate neighbours evicted (original / archive).

 

From that endeavour Parlato moved on to publish two tabloid papers in the Niagara Falls area, ArtVoice and The Niagara Reporter. In this way he could control the narrative and lambaste any of his detractors in the government, or real estate and tourism businesses. Free The Press Canada was not able to ascertain when he became a partner to Ricchiazzi, but in 2014 his tabloid was syndicated in the Buffalo Chronicle and both men wrote for each other’s papers (despite the fact that neither of them are journalists). There are two pages of Parlato entries still hosted at the former’s website (page 1 original / archive, page 2 original / archive).

 

Of interest, one of Frank Parlato’s beefs is that New Yorkers don’t receive cheap hydro from the Niagara Falls generating operation and this may account for the insidious campaign unleashed against the Iroquois peoples in Ontario (original / archive).

 

Perhaps the most interesting story to come from Frank Parlato is his own perspective about the One Niagara development project, and his eventual success in obtaining the Maid of the Mist boat tour on the Canadian side for $300 million. Also mentioned is Parlato’s criminal indictment by a grand jury, but no details are provided about that part of his legacy (original / archive).

 

With only a little bit of digging, Free The Press Canada was able to locate the 19-count indictment against Parlato from November 2015. The charges were laid in the Western District of New York and included conspiracy to defraud the government, money laundering, wire fraud, as well as obstructing the Internal Revenue Service. This was the culmination of a 4-year investigation undertaken by the FBI (original / archive).

 

By May 2018, a few of the charges were dropped but new ones were added, still focusing on the money laundering, wire fraud, and obstruction allegations. Parlato and his female partner stand accused of moving large sums of money through 50 different bank accounts, more than 15 shell companies, and a “dizzying array” of limited liability corporations, in addition to multiple attorney trust accounts to perpetrate the scheme (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Niagara Gazette (original / archive)

 

Free The Press Canada will resume examination of those charges, but first the rest of this colourful personality must be explained for readers and investigators to make sense of them. Updates regarding Parlato’s relationship with Matthew Ricchiazzi and Roger Stone are also required.

 

Regarding Roger Stone

 

The infamous Roger Stone, now indicted through the Mueller Trump-Russia investigation, is an extremely close friend and partner to Frank Parlato. He’s at least as close to Parlato as he is to Donald Trump and he writes for the former’s ArtVoice publication (that also partnered with Ricchiazzi’s Buffalo Chronicle).

 

In fact, this is where Roger Stone mounted his public defence against the Mueller investigation and where he took to taunting the media, in addition to some of the highest ranking members of the American intelligence community. From February 2018 to the end of December 2018, Stone was a prolific writer and managed to publish 26 entries before the gag order came down from Justice Amy Berman Jackson (page 1 archive, page 2 archive, page 3 archive).

 

This is the same period of time when Matthew Ricchiazzi began his fake news attacks on Canada in the Buffalo Chronicle sister venue.

 

Stone was no shrinking violet and he touched on personalities such as Brett Kavanaugh, Donald Trump, James Comey, Richard Blumenthal, a Russian FBI informant, Richard Nixon, Adam Schiff, Julian Assange, John O. Brennan, Jeff Sessions, the Clinton family, Barack Obama, and a handful of mainstream journalists.

 

In the meantime Frank Parlato was campaigning on behalf of his friend, Roger Stone, on both his own website for the ArtVoice publication and Stone’s personal website, The StoneZone.

 

Story continues below…

Source: ArtVoice (archive)

 

Story continues below…

Source: The StoneZone (archive)

 

Parlato, Stone, The Bronfmans & NXIVM

 

Frank Parlato is credited with taking down the NXIVM (nex-eee-uhm) ‘sex cult’ with the help of Roger Stone, but this narrative is missing too many pieces of the puzzle and the omitted parts are a cause for concern (original / archive).

 

Free The Press Canada is approaching this topic carefully, because we don’t want to promote any conspiracy-based theories. It’s unfortunate that such a lurid topic could affect the federal election, but due to the Bronfmans’ involvement and their connection to the Liberal Party of Canada, it’s not possible to avoid this discussion.

 

The media has greatly sensationalized this story and focused solely on the smaller group of ‘sex slaves’, but that narrative was concocted by Frank Parlato and Roger Stone and this is why it must be evaluated with sober reflection.

 

The reality is that NXIVM was an exclusive group for the upper echelon of society, predominantly for networking between multi-millionaires and billionaires, with the added allure of enlightenment and support for one another. It was founded by Keith Raniere (ren-ear-eee) and his business partner, Nancy Salzman. He’s reported to hold a Guinness World Record for the highest IQ, but even that information is disputed due to an alleged month-long period to complete the test with outside help. She is known as a nurse with neuro-linguistic expertise and this field is heavily related to programming/brainwashing. That’s not to say what Salzman did with her talents, but that’s the primary use for them in psychology.

 

In order to join NXIVM applicants were required to submit kompromat on themselves, in theory to protect the group from anyone speaking about its private matters and relationships. It’s regularly described as a pyramid scheme and each new pledge was tasked with recruiting additional members. That format likely arose from Raniere’s past experience with Amway and in the end it caused NXIVM to behave like a clearing house of compromising information on some very powerful people.

 

Free The Press Canada believes that was the group’s predominant goal, and even if it was a side benefit it was surely tantalizing to political operatives. According to Jeffrey Peterson, who is considered the pioneer of Hispanic internet in the United States, he was recruited to join NXIVM by the son of the former Mexican president (original / archive).

 

Around a year ago Peterson posted a lengthy Twitter thread that laid bare his fear of repercussions for declining the invitation to join NXIVM. He was once a Democrat and close to Hillary Clinton, as well as former Secretary of Homeland Security Janet Napolitano, and former Chief of Staff to U.S. Customs and Border Protection Marco Lopez. Nowadays he counts on Peter Thiel as his business partner and Canada should recall that Thiel was involved in the Cambridge Analytica debacle.

 

But that Twitter thread was truly remarkable, as it accused Lopez of threatening his family with assassination. With no explanation how they fell out as best friends, Peterson attributed all of his misfortune to declining that NXIVM invitation. Free The Press Canada has verified the account and that it belongs to the appropriate Jeffrey Peterson. The thread is still posted and he hasn’t seen fit to delete any part of it (original / threadreader / archive).

 

Story continues below…

Source: Twitter (original / threadreader / archive)

 

What Peterson alleges is beyond extraordinary and more shocking is that it drove him into the arms of Frank Parlato, for support with his perceived NXIVM situation. He allowed Parlato to cover his story in one of the publications that are also used to advocate for Roger Stone (original / archive).

 

There doesn’t seem to be any proof that someone did Peterson harm, or that it has any relationship to the Democrats or even NXIVM for that matter. But since the internet mogul allied himself with Frank Parlato and Peter Thiel, he began campaigning for Andrew Scheer in the Canadian election without knowing him (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Twitter (original / archive)

 

A small handful of people were convicted for the NXIVM sex scandal and it’s likely this gave birth to debunked conspiracies such as ‘pizzagate’.

 

Free The Press Canada stresses it does not wish to have to cover any aspect of the NXIVM issue in a political investigation. There is too much opportunity for the public to attribute dubious behaviours to the wrong people. But it’s important to stick with this as briefly as possible because it does have bearing on the fake news sex scandals that were initiated against Prime Minister Justin Trudeau, in an effort to taint the election by means of foreign interference.

 

Considerable attention has been paid to Clare and Sara Bronfman, as devout supporters of Keith Raniere. They paid for all his legal bills and for reputation attacks on anyone who disparaged the NXIVM group. It’s rumoured they lost their entire portion of the family fortune by giving it away to Raniere. All of mainstream media chased that story but it may have been for the wrong reasons (original / archive).

 

The truth of the matter is that Edgar Bronfman Sr. disapproved of NXIVM strongly and he investigated enough to believe his daughters were being defrauded of multi-millions. Clare turned against her father and succumbed to the NXIVM brainwashing, in turn causing him to be viewed as an enemy to their cause. The part of this story that often gets suppressed is that Clare hired Frank Parlato to initiate Operation #Smashmouth and that meant Edgar Bronfman Sr. was a target of that very operation.

 

Numerous accounts belonging to Q-anons and Yellow Vests have attempted to exploit that family name in relation to the prime minster, so it’s important to understand that Stephen Bronfman, who is a friend to Justin Trudeau and treasurer of the Liberal Party, did not grow up with Clare or Sara. They’re only cousins with different fathers and the girls were raised on a different continent.

 

In any event Vice News was the only media source to interview Frank Parlato and obtain information about Operation Smashmouth. A young reporter attended his vacation property in Key West and without any political experience, she was smitten with their conversation. He played a song on the keyboard and proceeded to reveal emails from NXIVM about the plot to destroy their enemies with propaganda and worse.

 

Parlato confessed that a hit paid $225,000 but he didn’t say who the target was or what Keith Raniere and Clare Bronfman wanted done. Another entry he explained was worth $15,000 to tarnish someone’s reputation, and $25,000 was available if he could get the person disbarred from practising law. To get another person indicted paid out $50,000 and these were merely a few entries on a long page that flashed by the Vice News camera.

 

Free The Press Canada reiterates that Frank Parlato admitted to a hit job worth $225,000 on video. A murder for hire doesn’t cost nearly that much on the black market and no one including law enforcement thought to investigate nearly a quarter-million dollar payment for destroying or terminating another human being(s).

 

Story continues below…

 

It seems to pay to have friends in high places such as Donald Trump and Roger Stone, but the media and the public have no excuse for the collective failure to see any problem with hiring a hitman. Whether that’s socially, semantically, professionally, or physically, it represents a criminal conspiracy and at the very least extortion. It’s as if the 18-count grand jury indictment against Parlato was the easy way to cover up the more serious crimes with administrative and monetary ones.

 

And everyone let Frank Parlato control this propaganda, to sell himself as the hero who blew the whistle on NXIVM for the most exclusive sub-group keeping sex slaves. His story doesn’t add up because he claimed to be hired by Clare Bronfman, then brought into the circle of trust with Keith Raniere. But according to this bulletproof serial assailant, he only spent a few months with NXIVM before deciding it was a bad apple. Free The Press Canada can’t imagine who in their right mind would offer a $225,000 hit to someone they’ve only known for a few months.

 

More incredible is the fact that Parlato admits he only had a change of heart after the Bronfman sisters accused him of stealing $1 million from them. He didn’t report NXIVM to the police or FBI. Instead he used his story to profit from it by leaking it through his own tabloid – the one connected to the Buffalo Chronicle and Matthew Ricchiazzi. But celebrity press took off with the story and even CBC News didn’t attempt to address the hit jobs or why Parlato never admitted who he unjustly and extra-judicially “destroyed” on behalf of his clients.

 

Contrary to any amount of sane logic, this menace was permitted to continue destroying reputations with his suite of tabloid publications. This man has never been stopped and no one has tried to hold him to account, so he and Ricchiazzi felt above the law when it came to interfering in the Canadian election and treating Justin Trudeau like just another hit job.

 

Story continues below…

 

No one has even held Frank Parlato to account for publicly shaming the sex slaves within NXIVM and turning a profit for it. That too was a reputation hit job and the precedent he’s been allowed to set endangers all rape victims in the United States, Canada, and Mexico. It stands as proof of how effective the Parlato/Stone/Ricchiazzi propaganda machine has been, that feminist activists are more excited the rape survivors were outted than they are concerned for their physical health, emotional well being, and psychological recovery. Perhaps that’s proof of how effective Nancy Salzman’s lessons in neuro-linguistic programming have been as well.

 

Challenging all belief that we live in a civil society, in the next development Frank Parlato was excused of any wrongdoing against the Bronfman sisters (original / archive). Perhaps that’s why it matters that American judges are flipped and traded like hockey cards. Parlato was keen to publish the story about his other comrade, Steven Pigeon, also in the Buffalo Chronicle, to demonstrate his handle on the U.S. justice system and what kompromat can accomplish when it’s needed (original / archive). In the story about his exoneration for charges related to defrauding Clare Bronfman, Parlato was brazen enough to admit that his threats of publishing more about the victims was a mitigating factor. Now he’s free to use NXIVM as a bargaining chip for Roger Stone, and Canada is left to deal with the audacity of these political operatives interfering in our federal election (original / archive).

 

Story continues below…

Source: The Frank Report (original / archive)

 

There is much that can still be said about the NXIVM file, but to close this section Free The Press Canada will only contribute one last reflection. Parlato brags in The Frank Report about a NXIVM party that was attended by Stormy Daniels, Elliot Spitzer, Anthony Wiener, Roger Stone, and himself from a decade ago (original / archive). Spitzer was forced out of politics due to a sex scandal, Weiner was forced out of politics due to a sex scandal and jailed for 21 months, while Daniels is still litigating and Parlato is profiting from his hit piece on Michael Avenatti, with a declaration that he’ll die in prison (original / archive). Meanwhile no one is questioning Parlato’s connection with NXIVM for more than a decade and his many hit jobs.

 

Buffalo Lawyer Alan Bedenko

 

Although Alan Bedenko plays a bit part in this saga, it is an important role because he appeared on CBC News to represent Matthew Ricchiazzi and the Buffalo Chronicle.

 

Bendenko portrayed himself as an enemy of Ricchiazzi, backed by a blog entry he posted about Parlato’s apprentice. In it he embedded the full segment by Adrienne Arsenault, even though it’s not readily available for Canadians to find on the CBC website (original with video / archive without video).

 

In the short interview he did not disclose that he had been a lawyer for Erie County and known Ricchiazzi for several years in the course of municipal and state politics. He didn’t disclose that he engaged with Ricchiazzi at Parlato’s sister website ArtVoice, where the latter two regularly published along with Roger Stone (original / archive). He didn’t allude to knowing anything about Matthew Ricchiazzi’s agenda, or that his attack on the Canadian election was a concerted effort as opposed to a one-off fake news specimen.

 

Alan Bedenko has been involved with Matthew Ricchiazzi since at least 2012, when he participated in the uproar about the Seneca casino for a Buzzfeed article and the subsequent banter about it on Twitter (original / archive). Bedenko’s handle is @BuffaloPundit and he curiously tagged two bystanders into the conversation. One of those accounts belongs to a Russian who doesn’t follow or interact with anyone. It’s a suspicious account to say the least (original / archive). As Bedenko didn’t provide his full disclosure for the CBC News broadcast, it leaves much to the imagination why a strange Russian account was deemed important to the exchange about Ricchiazzi.

 

Story continues below…

Source: Twitter (original / archive)

 

Furthermore, Alan Bedenko, as a qualified lawyer, suggested that Ricchiazzi may have a relationship with the Maggadinos, Todaros, and “Butchie Bifocals”. Free The Press Canada is aware the first two are part of the Buffalo Italian Mafia and that includes the Musitano crime bosses who were murdered in Hamilton, Ontario due to the ongoing turf wars. They are all part of the same organized crime family network.

 

Story continues below…

Source: Alan Bedenko, The Public (original / archive)

 

The suggestion of mafia is especially unsettling, given that Frank Parlato defended a biker gang accused of making pipe bombs and in the process he cited Angelo Musitano, who was the top boss until he was murdered in Waterdown, Ontario. These hotspots are all around the area where Prime Minister Justin Trudeau was required to wear a bulletproof vest to be able to give campaign speeches. This disturbing reference was made by Parlato on Ricchiazzi’s Buffalo Chronicle (original / archive).

 

What Did Warren Kinsella Get Himself Into?

 

It’s well known by Canadian pundits that Warren Kinsella vowed to get Justin Trudeau out of office. He held a grudge that he wasn’t able to run in the last federal election and hated the Trudeau Liberals ever since. Hate is strong word, but his Twitter feed supports that characterization.

 

Around the same time that Matthew Ricchiazzi began publishing fake news about the prime minister and cabinet, Warren Kinsella embarked on seeding rumours about sexual allegations at the Hill Times in Ottawa – possibly the worst rumour mill in the country and he darn well knew it. That was purposeful.

 

At the beginning of February 2018 there was an uproar about his articles that professed he knew about affidavits from young people who claimed they were sexually assaulted by a high ranking politician. Kinsella went so far as to say that he spoke with that politician’s friend, and everyone in Ottawa intuited that he meant Gerry Butts and Justin Trudeau (original – subscription / archive – public).

 

Story continues below…

Source: Hill Times (original – subscription / archive – public)

 

Kinsella kept at it to ensure his rumour took hold. In a matter of two days, his story changed to say that the affidavit ruse had resulted in more young people claiming to have the same experience. The only problem? Not a single person came forward and this destructive rumour was unleashed to dog Trudeau like a pitbull, straight through the entire writ period currently (original – subscription / archive – public).

 

It’s disgusting behaviour not unlike Frank Parlato, who could manage to facilitate every Canadian’s worst nightmare – uniting the American Prince of Darkness (Roger Stone) with the Canadian Prince of Darkness (Warren Kinsella). Both are relentlessly exploiting girls and women of every age who’ve survived a sexual assault. This is conduct unbecoming of a lawyer that may need to be reported to the Law Society of Upper Canada (original – subscription / archive – public).

 

Story continues below…

Source: Hill Times (original – subscription / archive – public)

 

To be sure of Kinsella’s intentions, he wrote another provocative post on his own website. This one was titled, “Why did Justin Trudeau abruptly leave that school midterm?” and he permitted others to post links to the Buffalo Chronicle to boost his prospects of causing damage. Kinsella was all too eager to assist Matthew Ricchiazzi in spreading fake news about the prime minister that crossed the boundaries of libel that he couldn’t (original / archive).

 

Day after day Kinsella allowed more posts from Ricchiazzi’s Buffalo Chronicle to spread further on his website with each of his new blog entries whether they were of a sexual nature or not (original / archive).

 

When the sexual innuendo about Trudeau wasn’t working well enough, Kinsella doubled-down and made the affidavit allegation outright. He accused the prime minister of inappropriate contact with “various” young people, meaning he alleged knowing about more than one. Still no one came forward, but the assault on Trudeau’s reputation was solidified for the writ (original / archive).

 

Story continues below…

Source: The War Room (original / archive)

 

Kinsella was further berated for actually sharing Buffalo Chronicle posts on his Twitter account. He was finally forced to declare Ricchiazzi a fake news source and this was so contentious that CBC News included mention of Kinsella during its broadcast about the Buffalo Chronicle that hosted lawyer Alan Bedenko (original / archive).

 

As Warren Kinsella was rocking Ottawa with the spread of unfounded sexual rumours, Matthew Ricchiazzi upped the ante too. The Buffalo Chronicle libelled the prime minister and claimed he paid a young woman “more than $2.25 million” to keep quiet about a sexual assault from when she was a student. To be clear, this isn’t true. It’s a straight-up fabrication.

 

Story continues below…

Source: Buffalo Chronicle (original / archive)

 

But as Kinsella had to deny the Buffalo Chronicle as a legitimate news source, someone by the name of Frank made a death threat against him, invoking the murders of Honey and Barry Sherman near the bottom of the comments section (original / archive)

 

Story continues below…

Source: Buffalo Chronicle (original / archive)

 

In step with Warren Kinsella, the Buffalo Chronicle also got bolder and escalated the fake allegations to say that Justin Trudeau had an ejaculating competition in his school workplace. It may have been awkward when he threatened Andrew Scheer with a libel lawsuit, but one is truly called for on this occasion. Matthew Ricchiazzi is a paper maché gun for hire and he is invalidating the election by means of foreign interference, with guidance from the likes of Frank Parlato and Roger Stone. This is their bread and butter in America and they’ve exported it to Canada now (original / archive).

 

In one example Kinsella even followed the lead of Ricchiazzi, by copying his propaganda to split the Liberal Party by promoting Chrystia Freeland as the new party leader to evict Justin Trudeau. The Buffalo Chronicle said it first and Kinsella followed suit (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Buffalo Chronicle (original / archive)

 

Story continues below…

Source: Twitter (original / archive)

 

Story continues below…

Source: Twitter (original / archive)

 

After all that damage was done, through a concerted effort by malevolent actors, the idea had finally sprouted legs and it was reinforced by the Conservative Party as well as the mainstream media (original / archive).

 

Free The Press Canada confirms these allegations are false, but to give Canadians some idea of the level of foreign interference impacting this election, the most sensational and abhorrent of fake news headlines made it from Ricchiazzi, Parlato, and Kinsella all the way to Israel, in that nation’s third largest newspaper. With regret, it is not possible to get the truth to that many people in time to correct the record. If the Jewish people understood what was being done to them however, they would not forgive the perpetrators (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Israel National News (original / archive)

 

If it was possible to plumb the depths any further, there’s an indication that a Conservative riding executive had put a bounty out for trumped-up sexual allegations. Free The Press Canada wouldn’t normally rely on simple social media evidence, but it was reinforced in quadruplicate via Facebook, Twitter, and YouTube. The YouTube channel is traceable to a particular group of people and the video copy remains in circulation.

 

Story continues below…

Source: Facebook

 

Story continues below…

Source: Facebook

 

Story continues below…

Source: Twitter (original / archive)

 

Story continues below…

 

The End Game

 

The end game is not a simple summary in a case as convoluted as this, but all the moving parts have at least coalesced at Matthew Ricchiazzi’s alternate hit-job website, The City Politic. He always had this backup in case the Buffalo Chronicle became blocked (original / archive).

 

Story continues below…

Source: The City Politic (original / archive)

 

This single article manages to explain the American Tea Party gameplan for Canada. At least some, with a considerable amount of power, are preparing to challenge Canada legally regarding our relationship with First Nations as a backdoor to undermine our sovereignty over energy, water, rights of way, and banking. They believe they have the grounds to proceed under American law to inflame a Crown – Indigenous constitutional meltdown and Matthew Ricchiazzi targeted specific members of the Mohawk Nation they believe could trigger this chain reaction. There’s a reason you needed to read everything prior to be able to understand this, because even with the greatest amount of caution, it still verges on a declaration of war with Canada.

 

See here, in their own words:

ORIGINAL / ARCHIVE

 

It is with tremendous regret that Free The Press Canada must inform voters the Canadian media establishment has utterly failed in grasping the most important story to happen to our country since the War of 1812.

Dirty Tricks Behind Trudeau Brownface/Blackface Scandal?

This investigation was edited on September 28, 2019 at 12pm EDT. New sections have been added to the end of this article that identify greater issues concerning ethics, the media, and relations with Canadian politicians that may, or may not, constitute electoral interference.

 

September 23, 2019

By @MsAmyMacPherson

 

In no way, shape, or form is Free The Press Canada defending or justifying past racist behaviour by Prime Minister Justin Trudeau. However, the sensational release of brownface and blackface media depicting the Liberal Leader in his younger years raised numerous questions that require answers to confirm the provenance of this material – especially since it was never mentioned or released prior to the current election.

 

This investigation by Free The Press Canada has discovered several troubling issues that call the ethics of Time magazine into question, and by extension, its bombshell exposé about Trudeau. Due to these lapses in professionalism, it must also be asked if Time participated in foreign election meddling for partisan purposes.

 

Time Magazine

 

In total, three examples of racist photographs and/or video have been released in succession by different news agencies. The first appeared in Time magazine, otherwise known as an American titan in news media (original / archive). It featured a picture of Trudeau dressed in brownface makeup for an Arabian Nights themed event, during his tenure as a teacher at the West Point Grey Academy private school (circa 2001).

 

Story continues below…

Source: Time magazine

 

Given that Time is an American enterprise, it raised suspicion that no Canadian media was approached with the original brownface scandal, to have any knowledge about the prime minister’s former transgression. No parliamentary bureau chiefs, with decades of sources and contacts, were prepared for this extremely damaging exposé. Even journalists hired by the Liberal government, and the Conservative opposition, are scrambling to make sense of how they got scooped by a foreign competitor.

 

Also given that foreign interference is a major issue in Western elections, it became prudent to examine the Time story with a skeptical lens. Free The Press Canada is an advocate of journalism ethics and periodically lectures on the Canadian university circuit (original / archive), so it undertook this analysis with a view to examining the power and means of foreign influence. With great surprise, the initial investigation of Time magazine led to curious discoveries within the article itself, as well as a web of deceit that surrounds the scandal.

 

The first issue with the infamous Time article is that reporters didn’t interview the purported source of the Arabian Nights photo, who they named as Michael Adamson. Instead they only paraphrase a disparate explanation regarding how Adamson came to possess this politically explosive evidence.

 

First they report he was involved with the West Point Grey Academy community, leaving readers to insinuate that Adamson may have participated with the school at the time of Trudeau’s employment. But the magazine follows up with a counter-statement that indicates Adamson only became aware of the offensive yearbook in July 2019, barely prior to the writ dropping for the current federal election. Time further describes Adamson as a “Vancouver businessman”, concealing his profession or any other information that would allow him to be identified and verified, according to Canadian journalism standards.

 

Oddly, Time addressed its source of the yearbook by name but it spoke on Adamson’s behalf, referring to him in the third-person. At no point does the magazine include a quote from the star of its story, who was apparently concerned enough to bring this matter to the attention of American media. When a source doesn’t wish to speak on the record due to fear of reprisal, it’s standard for a journalist to offer anonymous attribution. But that’s not what Time did. Instead it named Michael Adamson as a token lightning rod, in an effort to validate the magazine’s legitimacy and motive for unleashing the greatest scandal to rock another country’s election – its main economic trading partner, no less.

 

Less than 24-hours later, lead author, Anna Purna Kambhampaty, granted an interview to NPR that only added to the confusion (original / archive). Because this is a Canadian scandal, the American press isn’t fully invested in chasing down the story and more gaps, as well as misinformation, were subsequently seeded through NPR‘s Morning Edition radio show.

 

On the program Kambhampaty claims that she heard about the brownface photo from gossip circles in Vancouver, British Columbia.

 

GREENE: How did you get the photo? I mean, you’re not based in Canada, right?

KAMBHAMPATY: No, so I had heard about it as a source of gossip in Vancouver community and, you know, contacted a source to see the photo and was sent the yearbook. And – yeah. (Source: original / archive)

 

The host doesn’t question how Kambhampaty became involved with gossip circles based in Vancouver, despite the fact she’s a novice reporter, located across the continent in New York City. The internet makes the world a smaller place, but there is no explanation regarding how Kambhampaty became so deeply connected with Trudeau’s old stomping-grounds, to give her an edge unrivaled by any Canadian reporter whatsoever.

 

Moreover, Kambhampaty claims she heard about the gossip and contacted a source of her own volition, to get a copy of the photo she had presumably not seen yet. But in the original Time article, she fails to explain the gossip circle or that the magazine initiated contact with Michael Adamson. She fails to express how he became known to the reporter as someone who could provide Time with the evidence.

 

Instead it appears as though Adamson contacted Time magazine because he “felt it should be made public” (original / archive). This is a reckless tactic that has now imperiled every person in Canada with the name, Michael Adamson. This is especially true because no Canadian journalists can locate a Michael Adamson from Vancouver to verify his participation as a source. No Canadian media can locate a gossip circle either, to verify the American news could have come upon this information honestly. This is having very real consequences for innocent bystanders that will be addressed shortly.

 

This young lady further contradicts herself in the very next statement, made on the NPR program.

 

GREENE: So the Vancouver community, people were talking about it there. Is this like alumni of the school or who is – where was this gossip happening?

KAMBHAMPATY: You know, people who had formerly worked there, parents, former parents. It wasn’t widely talked about, but a few people were talking about it, yeah. (Source: original / archive)

 

Anna Purna Kambhampaty claims on one hand there was a “gossip circle” that is frequented by former staff of the West Point Grey Academy, parents of former students, and parents of current students. But on the other hand, she confesses that only “a few people” were talking about it.

 

In colloquial language, “a few” is defined as three. In mathematical language, “a few” is defined as not many but more than one, and can mean as little as two. Regardless of the measurement, no Canadian reporters have been able to verify the existence of this circle. There is no record on Google prior to the Time article, no public forum for school alumni, and no group of social media accounts that can verify how Kambhampaty stumbled upon this information herself. There is a single Facebook group dedicated to the West Point Grey Academy alumni, but it’s closed to the public, no one new has joined in the past 30 days (covering the period of Time‘s investigation), and it has only five posts in the past 30 days that don’t lend to the description of a gossip circle (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Facebook

 

At no point does Anna Purna Kambhampaty admit to receiving a tip, instead crediting her own ingenuity for the first big news story she would ever break in her brand new career.

 

The NPR interview is then contaminated with misleading information about the Prime Minister’s Office (PMO).

 

GREENE: OK, so you confirm its existence with some people. You have your hands on it. You and the magazine decide to publish it. What did Trudeau’s campaign say when you reached out to them?

KAMBHAMPATY: Right. So initially they said we need to take a look at the photograph. And after being sent a version of the photograph, they pretty much immediately confirmed that it was him. We tried speaking to the prime minister’s office directly. We’d left several voicemails and phone calls but never heard back from them. So we decided to go to the campaign. (Source: original / archive)

 

This biased report is doubly exacerbated by Kambhampaty’s Time article.

 

On Wednesday, Zita Astravas, the media relations lead of the Liberal Party of Canada, which Trudeau is the leader of, confirmed that the Prime Minister was in the photo. “It was a photo taken while he was teaching in Vancouver, at the school’s annual dinner which had a costume theme of ‘Arabian Nights.’ He attended with friends and colleagues dressed as a character from Aladdin,” said Astravas. Trudeau is planning on addressing the photograph to the media later this evening, according to Astravas. The prime minister’s official director of communications did not return multiple calls. (Source: original / archive)

 

What Ms. Kambhampaty is incapable of understanding as a new American journalist is that the Prime Minister’s Office doesn’t function during the writ period of an election campaign. The government is legally dissolved and becomes a “caretaker government”, until a new one is elected. Only the civil service operates on a limited basis and this does not include speaking on behalf of members of that dissolved parliament.

 

During a caretaker government only the political parties can represent themselves and any incumbents, up to and including the prime minister. Due to Kambhampaty’s lack of worldly experience, she conveyed arrogance on behalf of the PMO and spent her time attempting to contact the wrong entity. This misunderstanding of constitutional monarchies, that are very different from the American government, led Time magazine to misrepresent Canada and Prime Minister Justin Trudeau. That no editor at Time possessed this knowledge to advise Kambhampaty, is evidence of negligence and why American media should not be in charge of covering the election in place of Canadians.

 

Unfortunately Anna Purna Kambhampaty wasn’t finished with this exercise in misrepresentation. In her next response to NPR, she failed to admit that Justin Trudeau had already given a public apology. She mentions the prime minister’s press conference for this exact purpose, but somehow omits that he ever said sorry. In some divine intervention, Kambhampaty insinuates that she discovered a Canadian who doesn’t apologize profusely, whether something was their fault or not. And Trudeau was at fault. But he did apologize more than once and torquing a story against the leader of another country, during an election, is still an act of foreign meddling, as well as journalistic fraud. Now NPR is suffering a hit to its reputation for giving Kambhampaty another soapbox to mislead the public.

 

GREENE: OK, so then you have Prime Minister Trudeau who we should say is fighting for his reelection right now. He addresses this controversy on his campaign plane. Talk about that and talk about what the reaction has been in Canada since you broke this.

KAMBHAMPATY: Right. So the reaction’s been pretty strong. A lot of Canadian politicians and interest groups are talking about it, calling upon him for an apology. And so far he’s been pretty honest. And he’s admitted to a past event that mirrors this, as well. (Source: original / archive)

 

Compounding the lack of professionalism at Time and requisite effort to publish a hit-piece, Kambhampaty claims she tried to contact others from the gala but came up empty-handed. Yet as soon as the brownface story went live, alumni from that Arabian Nights fundraising gala approached Canadian media to tell their side of the story.

 

On Omni Punjabi, Sunny Khurana defended the prime minister to ethnic Canadians in his primary language. (For American readers, please note that Canada embraces its multicultural identity, so much so that the Omni media brand carries mainstream programming in numerous languages.)

 

Story continues below…

 

In the Globe and Mail, Wayne Hamill, Megan MacMillan, and Wendy Valdes also came to the prime minister’s defence (original – subscription / archive – public).

 

Story continues below…

 

Source: Globe & Mail

 

There was another side to this story that Kambhampaty ignored, for the sake of sensationalizing a purely negative reputational take-down of Prime Minister Justin Trudeau. It was neither fair, balanced, nor ethical coverage and the consequence is throwing a foreign election, in favour of regime change. This is a serious allegation and Free The Press Canada stands by it fully, with more reasons to follow.

 

Who Is Michael Adamson?

 

On the NPR radio program, Michael Adamson is omitted as Anna Purna Kambhampaty’s source for the brownface story. In the Time article, Michael Adamson is vaguely depicted as approaching Kambhampaty, when it was the other way around. So who is the real Michael Adamson?

 

All Canadian news agencies have been scouring the country and the greater Vancouver area for this illusive whistleblower. The White Pages telephone directory produces a few results, but two numbers for a Michael Adamson have long been disconnected. Another Michael Adamson who conducted business in Jody Wilson-Raybould’s riding has ceased to exist since the late 1990’s. Another lead comes from a cellphone number, but that Michael Adamson’s handset has been consistently turned off without any ability to receive voicemail. Free The Press Canada is aware that reporters were dispatched to the latter’s address, only to find there is nobody there. The West Point Grey Academy also hasn’t confirmed any association with a person named Michael Adamson.

 

The final possibility and the only Michael Adamson who will speak to the press is a fine artist who was educated at the Emily Carr University of Art and Design, that is also located in Jody Wilson-Raybould’s riding of Vancouver-Granville. Although he hasn’t achieved the same level of fame as the Group of Seven, this Adamson is a prolific painter who is rather outspoken and celebrated in the global arts community. His work hangs in executive homes, private island mansions, and the Art Gallery of Ontario (AGO). It’s also featured on the Design Inc. home renovation series that caters to the upper class (original / archive).

 

Michael Adamson, the fine artist, shares his extensive curriculum vitae at Concordia University (original / archive), as well as his art gallery website (original / archive). He has guest lectured at the University of Toronto and the Globe and Mail once described Adamson as a wunderkind painter who acknowledges the achievement of European colonization (original / archive).

 

In some ways this approach to art has put Adamson at odds with Canada’s Indigenous culture and much of the theology that is taught at the Emily Carr University of Art and Design. His goal is to revive the arts community to become a sustainable lucrative profession, as opposed to art for art’s sake that is continuously subsidized to keep it afloat. He is offended by the ideology of socialism, and that in its own way puts him at odds with Justin Trudeau.

 

Digging deeper into Michael Adamson the fine artist, anyone can find his most recent work. In 2019 he partnered with True Patriot Love, a charity that supports more than 25,000 military families. It funds research to assist with their specialized needs that may include post traumatic stress disorder (PTSD), physical rehabilitation, and civilian reintegration issues (original / archive).

 

This year Adamson contributed to fundraising by painting a helmet to honour the Navy for bringing home soldiers during WWI. It’s designed in the spirit of camouflage for the SS Olympia, a sister ship to the Titanic (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Michael Adamson Studio

 

In the meantime, Michael Adamson has been active with exhibitions since the day he graduated from the Emily Carr University. His work is coveted in Britain, Sweden, Italy, Hong Kong, and Canada-wide, including Toronto, Ottawa, and Kelowna, British Columbia. Political reporters may also note that Kelowna is the location of Jody Wilson-Raybould’s family (original / archive) and the name of her husband’s business (with a minor spelling variation).

 

Regarding Adamson’s fundraising partner, True Patriot Love, there are significant political ties with the Conservative Party of Canada.

 

The charity’s CEO is Nick Booth, who worked in the United States and United Kingdom before taking this position in Canada. He oversaw Prince Harry’s charitable projects and instituted the Invictus Games, where the royal first courted Meghan Markle in Toronto, Ontario (original / archive).

 

Story continues below…

 

Source: True Patriot Love Foundation

 

This coming-out event for the royal couple led to significant media attention from the fashion industry, because the Duchess of Sussex has a best friend who helps her dress for public occasions and that special confidante is stylist, Jessica Mulroney. The daughter-in-law of former Conservative Prime Minister Brian Mulroney played one of the most important support roles during the subsequent royal wedding (original / archive).

 

Shaun Francis is the Chair of True Patriot Love. He serves on the board of directors at Fraser Institute and he’s been the Chair of the Progressive Conservative Ontario Fund. He’s accepted awards from former Conservative ministers and senators such as Peter MacKay, Steve Blaney, Julian Fantino, and Linda Frum (original / archive).

 

Story continues below…

Source: True Patriot Love Foundation

 

Chad Rogers also sits on the True Patriot Love Foundation‘s board of directors. He is better known as a co-founder of Crestview Strategy (original / archive).

 

Story continues below…

Source: True Patriot Love Foundation

 

Crestview Strategy should ring a bell for pundits, as a public affairs agency that’s served prime ministers, premiers, and run election campaigns (original / archive). Within this company there are several executives who have served political parties. Ashton Arsenault managed a Conservative campaign in the 2015 federal election (original / archive). Zakery Blais was the legislative assistant to Minister David Lametti, before he became the new Attorney General to replace Jody Wilson-Raybould (original / archive). In fact, he joined Crestview immediately upon losing his job with the Trudeau Liberal government (original only, as Linkedin accounts can’t be archived).

 

At Crestview Strategy we can also find Andrew Brander. He worked for numerous ministers in the Harper Conservative government. He was Chief of Staff to Deputy Leader of the Official Opposition, prior to the Conservatives coming to power. More recently he’s been senior staff within the Ontario Conservative Ford government, and Director of Communications for the Ontario Minister of Finance. He’s also served multiple terms on the executive board of the Ontario Progressive Conservative Party (original / archive).

 

They are joined by Melissa Caouette (original / archive), who was a special assistant to former Alberta Conservative Premier Jim Prentice (original). Celine Chang (original / archive) worked in the PMO of the Harper Conservative government, after a stint with the Ontario Progressive Conservative Party (original). Alex Chreston worked for the Ontario Progressive Conservative Party under John Tory and Tim Hudak, before joining the team at Crestview Strategy (original / archive). Hal Danchilla has been shaping Conservative politics for the past 30 years in Alberta. He was Chief of Staff during the Klein administration, ran the leadership campaign of Stockwell Day, and now he advises the Jason Kenney government. His specialty is influencing public opinion (original / archive).

 

Crestview Strategy‘s COO is Matthew John. He was once the Manager of Outreach in Conservative Stephen Harper’s PMO. He also graduated from the Ivey School of Business, where Conservative MP Kellie Leitch was an executive and the Harper government funded to the tune of $5 million (original / archive). Joseph Lavoie came from the same cohort, as a staffer to former Conservative Minster John Baird and Director of Strategic Communications in the Prime Minister’s Office of Stephen Harper (PMO). He had a hand in the party’s digital voter platform and further implemented the Conservative government’s influence campaign in Iran (original / archive).

 

Michael Lohner was the Chief of Staff in Alberta’s Ralph Klein government. He was in the Conservative war room for each of the past three provincial elections (original / archive). Ginny Roth was also an organizer for the Progressive Conservative Party of Ontario (original / archive).

 

Jaskaran Singh Sandhu is another executive with Crestview Strategy. He is a lawyer and former executive director of the World Sikh Organization of Canada (original / archive). When news of the brownface scandal broke at Time magazine, he immediately hit the media circuit to criticize Prime Minister Justin Trudeau and he discussed the Liberal Party’s inability to defend the interests of racial minorities in light of this scandal (original / archive). In this regard, Sandhu’s comments are justified and no one is denying that brownface and blackface displays are racist. But it’s what he told a particular radio host that may be cause for deeper investigation.

 

On September 19, 2019, less than 24-hours after Trudeau’s public apology, Jaskaran Singh Sandhu appeared on the John Oakley Show (original). Oakley is better known as the person Rob Ford thanked during an election victory speech for giving him a weekly spot on the 640am program to energize Conservative voters (original / archive).

 

In talk radio it’s common practice for the host to discuss questions and answers with the guest beforehand, to ensure enough time is allotted for the interview. Free The Press Canada does not have evidence of that discussion, but Jaskaran Singh Sandhu and John Oakley each confirm a troubling detail early in the podcast. Oakley claims the brownface photo at the heart of the Time exposé was actually a product of opposition research by a political campaign team in this election. Sandhu confirms the same in his response and this runs contrary to the Time narrative that credits a phantom Michael Adamson, who no one can manage to find in Canada.

 

If this information is true, it would mean that a party or candidate was the real source behind the Time article and that someone solicited a foreign entity to interfere in the Canadian election, instead of transparently approaching the Canadian media. It would also mean that Time magazine committed an international fraud by naming an incorrect source to shield the real leaker and meddled with a foreign election to benefit that person. In the alternative, if this is not true, then a Canadian lawyer and radio host spread misinformation through a public broadcast.

 

Story continues below…

Source: John Oakley Show

(Free The Press Canada has a backup copy of this radio program, in the event this clip becomes deleted by Global.)

 

Finally, Mark Spiro is one of the founders of Crestview Strategy (original / archive). He is well known as a “high-powered Conservative strategist” (original / archive) and his specialty is manipulating public opinion.

 

Story continues below…

Source: Crestview Strategy

 

Rob Silver was another co-founder of Crestview Strategy, but as the husband of Katie Telford, he left the company when she became Chief of Staff to Prime Minister Justin Trudeau (original / archive).

 

Circling back to the True Patriot Love Foundation that is involved with Michael Adamson (the fine artist), we also find Rick Byers on the executive board (original / archive). He has an extensive history working for provincial and federal Conservative parties, as well as former Minister of Finance Michael Wilson, in the Mulroney Conservative government (original / archive). Wilson helped negotiate the original NAFTA deal and he was later elevated to become Canada’s Ambassador to Washington by the Harper Conservative administration. In that position Wilson faced a scandal that rocked the party and sparked an investigation. He was implicated in leaks to Canadian media that meddled with Barack Obama’s run for president (original – subscription / archive – public). More recently, Rick Byers was vying to become the Conservative candidate for Bruce-Grey-Owen Sound in the current federal election (original / archive).

 

So there is noteworthy overlap between the True Patriot Love Foundation, Crestview Strategy, and Conservative parties, whether federal or provincial. As a result of that suspicion, Michael Adamson (the fine artist) has been facing intense scrutiny in the mission to discover the infamous Time magazine leaker.

 

Mr. Adamson (the fine artist) was gracious enough to grant Free The Press Canada a 4.5 hour interview in the effort to clear his name. When asked if he was responsible,

 

Adamson responded,

Did I do something that I would call treason? Uh, no. Thank you very much. Did I send this negative information about a standing PM to a foreign entity? I certainly did not. Thank you very much.”

 

This spirited painter was adamant and unwavering for the entire conversation long. The question was re-approached from many directions and every time Adamson was firm. He relayed what information he could to help the investigation along, including details about getting calls from other Michael Adamsons in different parts of the country, who were trying to figure out which one of them it was. It sounded like a micro version of something akin to Where’s Waldo.

 

But the discussions between Michaels were anything but funny because each of them is concerned in one way or another. They’re being harassed by numerous calls from the press, partisans, and curious sleuths. Some are worried about the negative impact that a case of mistaken identity could have on their work. Michael Adamson (the fine artist) is perhaps the most affected, because his reputation is everything in art and he has an extra obligation to keep his clients’ business private. For the record, he would not divulge the name of a single patron.

 

The exculpatory evidence in Adamson’s favour is his ardent and libertarian rejection of party politics. He also has a supreme respect for military and the rule of law, that causes him to believe the leak to Time magazine was an actual act of treason. He is questioning if someone fabricated this name out of the blue, or if anyone he knows used his name on a whim, or maybe even maliciously. However hard the public is wondering who the Time leaker is, Michael Adamson (the fine artist) won’t be resting easy until that person is found. This brownface scandal has global media attention and there’s no telling what a stranger might do, when that many people in the world are angry and they’re in prospective markets where Adamson is expected to feature his work at art exhibits.

 

In support of Adamson’s denial, he shared an email with Free The Press Canada that was sent by him to the lead author at Time, Anna Purna Kambhampaty. In his message he shares legal considerations about the accuracy of her story and the unreasonable harm it is causing to bystanders.

 

Story continues below…

Source: Michael Adamson

 

After 4.5 hours of interrogation, Free The Press Canada is reasonably convinced that Michael Adamson (the fine artist) is not responsible for this controversy. Despite the curious connections between the charity that sought his support and the Conservative political machine, his clientele spans every belief system from Toronto to Tokyo and Kelowna to the United Kingdom.

 

Who Is Anna Purna Kambhampaty?

 

Lead author of the Time exposé, Anna Purna Kambhampaty, graduated from a private American Christian high school in 2015 (original / archive). She hails from Brooklyn, New York and deleted her own website upon breaking the story about Prime Minister Justin Trudeau. Fortunately the Google cache retained a copy of Kambhampaty’s page (archive). Although it doesn’t list her educational experience, it appears she began in the journalism industry quite recently.

 

More details can be gleaned from Kambhampaty’s Linkedin account (original). She earned a Bachelor’s degree in Information Science from Cornell University with emphasis on economics, data, and app development courses – but none pertaining to bona fide journalism.

 

This may explain why Anna Purna Kambhampaty didn’t pursue a quote from her purported source, Michael Adamson. She didn’t inquire how the source came to posses an inflammatory yearbook, from eighteen years ago and a school he never attended. She didn’t pursue a comment from Trudeau prior to publishing and didn’t know where to contact when attempting to verify her own story. Ms. Kambhampaty was so lax in her investigation that she managed to put several innocent people in harm’s way by failing to collect enough details. These are all basic requirements to differentiate the news from tabloids and advertising.

 

But what Kambhampaty does have is experience with databases, writing code, and working for politicians (original). She spent time assisting the Mayor’s Office in Syracuse, New York with data-driven techniques for managing municipal issues. She also campaigned for Dan Maffei in the same city, who was eventually appointed by President Donald Trump to become Commissioner of the Federal Maritime Commission.

 

Story continues below…

Source: Wikipedia

 

This aspiring data maverick was interested in the politics of social movements, coupled with brand recognition. Before graduating from Cornell University, Anna Purna Kambhampaty interned with CNBC as an interactive web developer (original). It was here that she was granted permission to write a single story under the guidance of a retail editor (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Linkedin

 

With no real study or experience reporting the news, this young religious ideologue made the leap from Cornell University to become an intern at the New York Times. Strangely any description of her duties is omitted from the Linkedin profile, but Kambhampaty uses this opportunity as a springboard to attain subsequent employment with Time magazine. Stranger still, the former publication doesn’t return any search results that acknowledge her participation (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Linkedin

 

The very few articles penned by Anna Purna Kambhampaty at Time magazine are primarily focused on fashion’s relationship to politics (original / archive). She began the job at the same time Michael Adamson claims to have discovered the controversial brownface photo of the prime minister.

 

In any event, Free The Press Canada is not familiar with mainstream media allowing an untested junior to break a major scandal that will directly impact a foreign election. Either Time magazine is failing journalism ethics, or there is more to this curious backstory.

 

Inspection of Kambhampaty’s Twitter account only adds to the doubtful intrigue (original / archive). She’s been a member since 2011 with only six hundred followers, despite claiming to be a reporter for at least four major publishers in the United States of America. She posted about the Trudeau scandal, albeit briefly and without engaging her audience. She also isn’t responding to any requests for interviews made by Canadian reporters. Kambhampaty hasn’t responded to Michael Adamson (the fine artist) either.

 

One person asked how they could trust her account was real when it wasn’t verified by Twitter. In the only banter with her readership, Kambhampaty responds a while later with the accredited blue check mark as requested (original / archive). According to Twitter they stopped verifying accounts, so this verification-on-demand service appears to be anomalous (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Twitter & Archive.is

 

But make no mistake that Anna Purna Kambhampaty has skills. It’s just that they’re more political and data-driven than her experience with mainstream journalism. Upon further inspection, Free The Press Canada was able to locate a more personal venue where Kambhampaty published a pet project. It’s of such an ilk that it has the potential to make her the darling of personalities like Steve Bannon and Peter Thiel.

 

At Medium.com, Kambhampaty shared the details of an experiment she coded for U.S. elections and researched using potential voters from the Cornell University campus (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Anna Kambhampaty & Medium.com

 

Pocket Democracy is not for the faint-of-heart, or anyone who takes issue with Cambridge Analytica. Kambhampaty is designing a way to obtain photographs of every ballot and influence voters in their private space, as they’re standing in front of the ballot box. It works through augmented reality, sentiment analysis, and psychographic manipulation – with no apologies, security measures, quality control, or regard for the legalities (original / archive).

 

Anna Purna Kambhampaty admits this system will suffer from biases, depending which sources are aggregated to form an opinion and advise voters about the suitability of political candidates. That source bias is further amplified by any biases the coder may harbour. She suggests that issue could be mitigated as the collection of data grows larger; but if misinformation gets into the system, she fails to consider how it will magnify the biases exponentially.

 

Moreover, the Pocket Democracy program gives no thought to preventing fake news from entering the equation. It doesn’t seek to limit partisan sources, PAC material, or special interest groups from influencing voters at the very moment they’re casting a ballot.

 

Ms. Kambhampaty manages to demonstrate this point about bias in her example without realizing it. In a mock presentation, she selects Democrat Andrew Cuomo to solicit Pocket Democracy‘s recommendation (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Anna Kambhampaty & Medium.com

 

The first criterion to rate Cuomo as a politician is his position on abortion. Because he favours women’s rights, it lists the Democrat with 74 percent negative sentiment. If someone had used this app while in the process of voting, Kambhampaty clearly programmed the analysis to reject the Governor of New York based on harder right policies that are more favourable, in her opinion.

 

Coincidentally, Anna Purna Kambhampaty has no remarkable relationship with Canada, except through a Christian prep school that supports the anti-abortion lobby and National March For Life that is syndicated in Ottawa on Parliament Hill (original / archive). Every year they’re joined by Conservative and Republican politicians who inevitably call for leaders like Justin Trudeau to be banished from government.

 

The Canadian Context

 

No one is able to fully resolve the mystery surrounding “Vancouver businessman, Michael Adamson” or how Anna Purna Kambhampaty might have become acquainted with him. It’s worth noting however, that the West Point Grey Academy is adjacent to Jody Wilson-Raybould’s riding and that’s where opposition research discovered the brownface material – or an invisible man discovered it – depending who’s telling the story. But next door in the riding of Vancouver-Quadra, Liberal Joyce Murray is defending her seat and position as President of the Treasury Board (original / archive). Former Conservative Prime Minister Kim Campbell calls this area home and she’s been actively involved with a number of the individuals mentioned in this report as well (original).

 

This mystery is exacerbated by other details that also don’t appear to add up. For example, Warren Kinsella was on top of the Trudeau scandal before any other reporters in Canada. His article in the Toronto Sun was published exactly 2-hours after the Time exposé, but it’s hard to tell anymore because the publication re-dated his entry for an entire day later.

 

The first edition from Time happened on September 18, 2019 at 6:32pm EDT (archive).

 

The first edition from Kinsella was released on September 18, 2019 by at least 8:35pm EDT (archive).

 

Story continues below…

Source: Toronto Sun & Archive.is

 

Now the same article by Warren Kinsella reports that it wasn’t published until September 19, 2019 by at least 11:42am EDT (archive).

 

Story continues below…

Source: Toronto Sun & Archive.is

 

Despite any reason for the incompatible timestamps at the Toronto Sun, the original material suggests that Kinsella wrote approximately fifteen paragraphs (that included the effort of hyperlinked sources), had it edited, fact-checked, formatted for publishing, and posted within a 2-hour time frame. He covered Trudeau, Wilson-Raybould, and American politicos, but didn’t credit Time magazine with breaking the scandal. He doesn’t even explain where he obtained a copy of the offensive photograph.

 

Also coincidentally, Conservative Premier Jason Kenney flew to New York exactly two days before Anna Purna Kambhampaty published the brownface exclusive (original / archive).

 

Conclusion

 

Free The Press Canada reiterates that it does not support brownface, blackface, or any other racist behaviour. Prime Minister Justin Trudeau must make amends and millions of people have been hurt by his past actions. This needs to be a learning opportunity that helps Canadians grow and become better at eradicating the inherent racism that pervades our culture. The Conservatives, NDP, Green Party, and People’s Party have all been similarly impacted by racial scandals. This is no time to use racism as a manipulative tool, reserved for campaign war rooms and foreign interference. It is a problem that needs solving through education, tolerance, inclusiveness, and respect for one another.

 

With that said, there is enough evidence of possible foreign meddling to warrant a proper investigation by Elections Canada. Time magazine will not respond to multiple queries to resolve these inconsistencies and only a formal enforcement body could have the power to compel answers. It is inappropriate to spark an international scandal that affects the federal election and hide behind a wall of silence. Anna Purna Kambhampaty must be accountable for the controversy she unleashed on Canadians. Certainly all the innocent Michael Adamsons deserve to be released from the risk to person and livelihood that she carelessly unloaded upon them.

 

Jody Wilson-Raybould faces indirect scrutiny that has the potential to impact her campaign. It would be horrendously ironic if a scandal about racism was allowed to cause another schism with Indigenous nations. There is just as much at stake for them as there is for Justin Trudeau, in very different ways but due to the same dubious influences (original). Without legitimate answers, everyone will blame each other and a campaign of foreign influence will succeed in driving Canadians further apart.

 

This section has been added by Free The Press Canada. The edit occurred on September 28, 2019 at 12pm EDT, due to several new developments that impact the provenance of the brownface exposé regarding Prime Minister Justin Trudeau. In addition to the original investigation involving Time magazine, this new information implies that Elections Canada may need to investigate both foreign and domestic media behaviour to ensure the integrity of the federal election.

 

Global News Versus CTV News

 

Warren Kinsella and the Toronto Sun are not the only Canadian media that altered publication of the brownface scandal and failed to provide attribution for the materials they distributed.

 

On September 19, 2019, Mercedes Stephenson and Global News went live with exclusive video they obtained of Justin Trudeau dancing in blackface makeup, also from his younger years. The original story was archived by Free The Press Canada and it reported the short video clip was received from an unnamed source (archive).

 

Global News claimed the exclusive media was obtained earlier in the week, that would have been the same period Time magazine received a yearbook. As the lead author, Stephenson reported that Global News was able to locate the person who filmed Trudeau (based on information provided by the source), but she failed to explain how that source became the guardian of this political dynamite. Whoever filmed the prime minister declined to verify the video, or describe the time and place where it originated. Stephenson also didn’t explain why Global News withheld the name of its source. There was no assertion of anonymity due to fear of reprisal. It was just a video that came from somewhere secret, without any reason whatsoever. This behaviour doesn’t comply with the most basic Canadian journalism standards.

 

Story continues below…

Source: Global News & Archive.is

 

Later in the same day, David Akin from Global News followed up with the prime minister during a scrum. Instead of asking a straightforward question he said the following,

 

I know there’ll be a lot of people here today of all races who will be, uh, very happy to hear you denounce, uh, racism in all its form and your earlier behaviour. But the prime minister’s job was not created so you could work through your issues. Maybe it’s time that you realize you’re not the indispensable man, as the Leader of the Liberal Party, as the Prime Minister. You have very many capable leaders in your party that perhaps you should step aside, for some reflection, for, some more understanding and discussion. Have you considered asking someone else to lead the party in this election? (Source: original / archive)

 

David Akin’s statement, that preceded any question, also fails the ethical standards required by Canadian media. The chief political correspondent for Global News directly attempted to interfere in the election by telling Justin Trudeau to quit the campaign midway, due to his personal interpretation of what was best for Justin Trudeau and/or the country. It would be unprecedented for a reigning prime minister or president to abandon an election. Akin’s assertion is not only unethical and inappropriate; it’s also a preposterous suggestion that he used Global News to distribute across Canada and worldwide.

 

After Justin Trudeau responds, David Akin continues with a second question that pressures the Liberals to stop performing opposition research on other parties, since the prime minister was also guilty of poor behaviour in the past. Prior to the brownface scandal, that research was focused on Conservative candidates who displayed racist, anti-abortion, and anti-gay sentiments. There can be no other conclusion than David Akin was interfering on behalf of the Conservative Party of Canada, and abusing his position in the Canadian media to advance partisan interests.

 

Story continues below…

Source: Global News

 

As David Akin was on the campaign trail with Justin Trudeau in Manitoba, Conservative Leader Andrew Scheer was making a confession on CTV News in Quebec. It caught everyone by surprise when the latter admitted it was the Conservative Party that gave the controversial video of Trudeau to a ‘responsible news outlet for verification’. This contradicted Mercedes Stephenson’s report at Global News that attempted, unethically, to conceal her ‘exclusive’ source (original / archive).

 

Story continues below…

Source: CTV News

 

The written report by CTV News that covered Andrew Scheer’s confession was doubly documented by a producer on video.

 

Story continues below…

 

Once this cat was out of the bag, Mercedes Stephenson and Global News were forced to amend their story. The piece was extensively rewritten, so much so that the first and second editions can’t be compared side-by-side anymore. The new article kept the same title and the same timestamp despite being fundamentally altered, without noting the piece was edited to name the Conservative Party as the secret Global News source. Again this fails journalistic standards and in this case it represents an act of deliberate journalistic fraud, in the opinion of Free The Press Canada (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Global News

 

In no uncertain terms, Conservative Leader Andrew Scheer admitted to using Global News as a partisan researcher. Because Mercedes Stephenson also tried to conceal the Conservative Party as her source, it indicates that Global News was a willing partner in this opposition research. Global News provided this service-in-kind and it must be reported to Elections Canada as a political donation.

 

Raising further concern, Mercedes Stephenson is a product of the U.S. Pentagon, as well as the American army. She was also a Koch Fellow in Defense and National Security Policy in the United States (original / archive).

 

The Koch brothers are infamously known as key Republican operatives who dabble in dark money, and who harbour an extreme disdain for the Liberal Party of Canada. And Stephenson is otherwise known as the boss of David Akin at Global News (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Mercedes Stephenson & Twitter

 

The Second Unattributed Photo

 

Although serendipity and CTV News managed to catch Global News red-handed, the former also failed to attribute its use of a second brownface photograph. Another image of Justin Trudeau began circulating mainstream media, but no one was willing to say who gave it to the press corps. The only attribution was that it appeared in a West Point Grey Academy newsletter that detailed the Arabian Nights themed gala (original / archive).

 

Story continues below…

Source: CTV News

 

A photo from the West Point Grey Academy yearbook arose in Time magazine, but this newsletter appeared from nowhere and it was being cited without attribution in all news publications across Canada. Free The Press Canada had to investigate to locate its original use by reporters.

 

The first appearance of an alternate Arabian Nights photo seems to have occurred in the Niagara Falls Review in an article by Ray Spiteri (original / archive). The Niagara Falls news is part of the Southern Ontario market in the coveted 905 area code. It partners with the Welland Tribune and St. Catharines Standard within the Torstar network, and all productions syndicated the same story with the same unattributed image as CTV News was sharing with its audience.

 

The Southern Ontario newspaper collaboration used the photo as an opportunity to embarrass all Liberal candidates in the region. It quite specifically painted the Liberals as flawed and the Conservatives as righteous and free of racial scandals, despite the fact they have a continuing problem with racist candidates and the Liberal examples are from two-to-three decades ago (original – with photo / archive – text only).

 

Upon deeper investigation, Free The Press Canada was able to find an explanation for the second image and it arose in alternative press at Canadaland, in a blog by Robert Jago (original / archive). Mr. Jago is a well known Indigenous activist from Quebec who strongly dislikes the Liberals.

 

In the blog post Jago claims the second Arabian Nights image was always available in the Wayback Machine archive since 2004. Although this is technically true, Jago’s innocent claim doesn’t seem to hold water. Inspection of the archived PDF file presents a few challenges, in that it isn’t searchable in the database by the name of West Point Grey Academy (search results). It isn’t searchable to find the name Justin Trudeau and it really isn’t searchable at all as a PDF, with the only identifying information as “April2001.pdf” (Wayback archive).

 

Furthermore, Justin Trudeau is not identified in the Arabian Nights gala coverage and the photo where he appears in brownface isn’t identifiable either. The photos are very small and all fit on a single page, lacking any notation of who appears in them.

 

Free The Press Canada sincerely regrets any ill feelings caused by examining Robert Jago’s work from a negative perspective. Discussing racism that has historically impacted Indigenous nations and continues to the present day is particularly challenging and no offence is meant toward Mr. Jago. Free The Press Canada reiterates this investigation is focused on election interference and press ethics. It does not dispute that Indigenous Peoples are discriminated against, nor does it lack compassion for the original inhabitants.

 

Story continues below…

Original Source: Wayback Machine

 

Regardless of how Robert Jago was inspired to locate the West Point Grey Academy newsletter, it doesn’t change the fact that all mainstream media failed to provide attribution to either Jago or the Wayback Machine. All of the biggest names in Canadian media failed this ethical duty, in the most critical reports they’ve ever written about Prime Minister Justin Trudeau. According to all reports, the second image came from nowhere and everywhere at the same time.

 

Jason Kenney & Time Magazine

 

On September 26, 2019, Time magazine published a new edition. It featured a cover with Prime Minister Justin Trudeau appearing stoically defeated. The story arose from an interview that was conducted by Time‘s editor-at-large, Ian Bremmer, before his novice reporter had released the contaminated exposé that turned the Canadian election on its head (original / archive).

 

The interview that was published on the heels of that hit-piece had occurred on September 3, 2019. Bremmer gives no reason for sitting on it for two weeks, until after Kambhampaty received a copy of the yearbook and the writ had dropped to commence the election.

 

In a departure from Ian Bremmer’s former stature as a respected academic, he manages to blame Trudeau for complying with the American order to arrest Huawei’s Meng Wanzhou, as though it was somehow Canada’s idea. He further blamed Canada for running afoul of Saudi Arabia, as if the murder of Jamal Khashoggi means nothing to the American press. This display is partisan and shameful enough that Bremmer tries to assert the new world order belongs to populism. At every turn he declares liberalism dead and depicts Western democracy as obsolete.

 

This exercise in gaslighting a prime minister in a cover story is truly amazing and it doesn’t hide that it too is a hit-piece meant to help the Conservative Party. Bremmer is direct in his severely biased comparison within the opening two paragraphs (original / archive).

 

See story below…

Source: Time magazine

 

Time further denigrates other Western democracies such as France and Germany for not having populist leadership. In another incredulous leap, this editor-at-large relinquishes his hard-earned credentials to chastise Canada for failing to please Vladimir Putin.

 

Story continues below…

Source: Time magazine

 

Time‘s so-called interview of Justin Trudeau resembled nothing of the sort, as Ian Bremmer abused the space in the name of foreign interference and his prerogative to editorialize. In Canada this egregious display would not meet journalistic or ethical standards.

 

To drive the point home, or rather across the sovereign border, Bremmer interviews Alberta Premier Jason Kenney in the same edition and this time it’s a respectful if celebratory interview (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Time magazine

 

The interview with Jason Kenney was however brutally edited. This cherry-picking throughout the partial transcript causes issues with words missing in certain sentences and questions with responses that sometimes aren’t applicable. If there was any doubt that Time magazine was partisan-meddling in the election, it is this article that seals the deal by providing contrast to illuminate Bremmer’s incredible and purposeful biases (original / archive).

 

But the editor’s prejudice against Liberal democracy might be better explained by his conflict-of-interest that he never bothers to disclose within the pieces he’s written. Ian Bremmer is also the president of Eurasia Group, “a political risk consultancy” (original / archive) and Canada’s former Conservative minister of foreign affairs, John Baird, is an advisor to his company (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Time magazine & Archive.is

 

At Eurasia Group the two men are attempting to ‘redefine’ Canada’s energy and oil strategy, against the grain of a Trudeau Liberal government and its commitment to a carbon tax in the effort to mitigate climate change (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Eurasia Group

 

John Baird and Jason Kenney were both cabinet ministers in the Harper government and Kenney is currently being wooed by Ian Bremmer, of Time magazine and the Eurasia Group.

 

Although Bremmer failed to disclose this additional conflict-of-interest, he met with Kenney on behalf of Eurasia Group, two conspicuous days before the brownface scandal was published (original / archive). Two days before Time launched its reputational take-down of the Liberal prime minister is when Anna Purna Kambhampaty claims to have received the scandalous yearbook. Two days earlier is when Global News received the video from the Conservative Party, and two days earlier is when the Niagara Falls Review discovered the unattributed second photo from the West Point Grey Academy newsletter.

 

Story continues below…

Source: Jason Kenney & Twitter

 

A case of divine timing is all the Canadian media will admit and the Conservative Party’s American operatives are refusing to answer any questions. But Andrew Scheer was in Quebec when Robert Jago published in Canadaland. Scheer also confessed it was the Conservatives who secretly partnered with Global News. Jason Kenney was with the editor of Time at the very moment a yearbook appeared, and Doug Ford was travelling to meet up with Kenney on a political tour of the United States. That may have easily put him at the border in Niagara Falls when the Review received its hot tip (original only).

 

Story continues below…

Source: Narcity

 

Michael Adamson & Christy Clark

 

In response to this investigation by Free The Press Canada, the Globe and Mail took up the challenge to locate Michael Adamson in Vancouver, British Columbia. With two journalists supported by another three researchers, they were also unsuccessful in securing a statement or interview just like everyone else who tried before them. What resulted was a bizarre story that reported on the Adamsons’ travel complaints that were posted online, and one account of the phone number being disconnected upon contact from the media (original – subscription / archive – public).

 

But this did assist Free The Press Canada with some important clues. The Globe and Mail painted a picture of a very wealthy Michael Adamson who also owned a luxury property in Honolulu, Hawaii. He was reported to be a generous donor to the St. George’s private school in Vancouver, that competes directly with the West Point Grey Academy where Justin Trudeau was once a teacher.

 

The Globe and Mail dug up some records that indicate Adamson also supported Cornell University, where Anna Purna Kambhampaty was a student before her new job at Time magazine and where she invented the dangerous Pocket Democracy voting application. They noted that Kambhampaty was friends with a young man by the name of Bennet Tadashi Adamson, and he is the son of this mysterious character who purportedly discovered the scandalized yearbook.

 

Unfortunately the Globe and Mail came up with little else and Free The Press Canada responded that this story was insufficient to resolve the issues of foreign election interference (original / archive). It amounted to a distraction that insinuated there was nothing to see here.

 

The Globe and Mail didn’t take issue with Kambhampaty’s journalistic fraud. But ethical considerations should have dictated that Time magazine couldn’t allow the rookie reporter to use a personal friend as a source. The story should have been handed to a different journalist and if there was no other option, she was obligated to disclose this conflict-of-interest transparently within the article.

 

Free The Press Canada became concerned that the Globe and Mail scoured the internet and Kambhampaty’s social accounts without finding a significant person of interest, who is also close friends with Bennet Tadashi Adamson. Inspecting the latter’s Facebook account places Hamish Marissen-Clark at the top of Adamson’s list (original only).

 

Story continues below…

Source: Facebook

 

Hamish Marissen-Clark is the son of former British Columbia Premier Christy Clark. He attended St. Georges private school with Bennet Tadashi Adamson in Vancouver, where the senior Adamson was a gracious donor and the parents would have known each another. After graduation both the boys departed to the United States for university and that’s where the friendship ignited with Time magazine’s Anna Purna Kambhampaty.

 

Story continues below…

Source: Google

 

Since Free The Press Canada discovered this on September 27, 2019 and hinted there was a shocking twist coming to the story, Google became scrubbed to erase that very information by the morning of today, September 28, 2019. All that’s left are the screencaps to prove what’s now been edited in one of the fastest turnaround times on the internet.

 

The young Mr. Marissen-Clark is now an adult and he’s heavily involved in theatrical arts. He’s also spent time in New York, where both Adamson and Kambhampaty are located since everyone graduated from high school.

 

Story continues below…

Source: Facebook

 

The former premier’s son emphatically supports the arts and he celebrated an investment in the Emily Carr University of Art and Design, where the fine artist Michael Adamson had attended and became wrongly implicated in the brownface scandal.

 

Story continues below…

Source: Facebook

 

Another curious consideration about the former premier’s family is that Hamish’s uncle on his father’s side has written for the New York Times (original / archive).

 

Story continues below…

Source: Facebook

 

Although Free The Press Canada doesn’t know what role Michael Adamson (the philanthropist), Bennet Adamson, Hamish Marissen-Clark, Christy Clark, or Jason Kenney might have played, it is clear that someone from Canada solicited a powerful American to meddle in the federal election with zero accountability and deceitful intent. The provenance of Anna Purna Kambhampaty’s story still can’t be verified and the dubious young reporter continues to decline contact with any media organizations in Canada to atone for her misrepresentation.

 

In the meantime Christy Clark continues to hit the media circuit, in support of Jason Kenney’s agenda and to criticize Justin Trudeau.

 

Story continues below…

 

Last but not least is the latest press release from Michael Adamson (the philanthropist). When it became clear that Free The Press Canada wouldn’t be deterred from telling this story, Adamson finally dispatched a statement through the Newswire service on September 27, 2019. In it he repeats the identical characterization that was communicated by Anna Purna Kambhampaty in the Time magazine article. The only new information is that he’s asking for his family’s privacy (original / archive).

 

The Newswire service is not free and a press release that is distributed Canada-wide costs a flat fee of $1,160 CAD. Therefore Michael Adamson (the philanthropist) has paid to cover up whatever it is that’s happened here.

 

In Closing

 

All the individuals mentioned in this investigation are presumed innocent of wrongdoing. However, there is clearly enough evidence to not just warrant, but urgently require, a judicial and/or electoral inquiry to insulate Canadians from foreign interference.

 

One strange outcome that may result from this heinous scheme is a threat to press freedom and the ability to protect sources. Because all the possible meddling occurred through irresponsible and/or partisan media, only journalists will be able to assist Elections Canada or the RCMP with an investigation. Currently there is a contentious case that went before the Supreme Court of Canada to determine these particular limits and an outcome has not yet been determined (original / archive).

 

To combat foreign interference in this federal election, reporters will either have to submit to interrogation willingly, or risk losing important rights permanently if they force the issue through the justice system. Either way, press freedom is the loser and all the honest journalists in Canada will have to pay the price of their worst-behaved colleagues. Canadian voters will lose even more, if an illegitimate election transpires and it takes years to sort this out.

 

Make no mistake that someone has hoodwinked all Canadians and put us in a can’t-win-for-losing situation. The pillars of our democracy have just taken a beating and the road to recovery is going to be just as painful.

 

If readers wish to file a complaint with the commissioner, Elections Canada can be contacted by using the link provided here (intake form).

 

Free The Press Canada hopes for a free and fair vote, and we leave you with this audio interview to assist you in mulling it over.